Bröllopsdagen

Bröllopsdagen är en tavla som jag målade till Eva.
Den är gjord i skiktmålningsteknik, vilket innebär att målningen byggs upp av flera lager, vilka har som uppgift att gradvis bygga upp en rikare och "riktigare" målning än om man målar alla färgerna direkt som man ser dem, prima vista. Tekniken är en del av den akademiska teknik som lärdes ut av renässansmålarna, och som fortfarande är i bruk på konstskolor på många håll världen över. Jag lärde mig grunderna i skiktmålning hos Julio Ferrer på Stockholms konstskola under åren 1998 -2001.
Så här gick det till när målningen kom till:

1. Något att utgå ifrån - Jag hade två fotografier, tagna på vår bröllopsdag 1999, som vi firade i kanadensaren. Vi paddlade den gamla vikingaleden som passerar vår brygga i Garnsviken. Ingen av bilderna var riktigt okej (vilket är det vanliga), så jag fick kombinera olika element från respektive bild och flytta bakgrunden i förhållande till motivet.

2. Rutnät och grundskiss - Först hade jag klippt och klistrat lite för att få sakerna på rätt plats, sedan förstorade jag och förde med hjälp av rutnät över kompositionen på duk. Samtidigt flyttade jag huvudmotivet uppåt och åt vänster för att förbättra kompositionen. Underteckningen i blyerts gjordes noggrant för att inte allt efterkommande måleri ska bli fel

3. Första undermålningen - Undermålningen gjordes i tusch för att ge ett grepp om valörerna i bilden. Egentligen handlar detta steg bara om en förövning för att konstären själv ska se vad som är mörkt och ljust i bilden.

4. Undermålning i äggtempera - Här har jag lagt till tre nya element i motivet – havsräkor och champagne – verklighetens prosaiska kaffe och mackor behövde lite mer ”passande” feststämning. Dessutom har jag ritat dit min egen fot för att visa vem som är subjektet i tavlan. Äggtempera är en klassisk undermålningsfärg som man gör själv av äggula, linolja och färgpulver. Den torkar snabbt och senare oljelager fäster bra på underlaget.

5. Fortsatt undermålning i tempera - Fortfarande i äggtempera lägger jag in fler kulörer, dels för att bygga upp volym i bilden, dels för att dölja dukens struktur.

6. Undermålning i olja - Här har jag gått över till olja. Nu blir torktiderna längre och ibland får jag vänta en vecka innan jag kan måla dit nästa skikt. Ökad dramatik erhålls genom att måla komplementfärger (färgcirkelns motsatspar). Därigenom förstärks intensi-teten i kommande övre färglager. t.ex får den gula baddräkten en blå undermålning och hudfärgen på armar och ben bottnas med röda och gröna fält i olika kalla och varma nyanser. Håret har fått grå och champagnekylaren en blå grund.

7. Första ytskiktet i olja - Nu målas lager på lager i olja. Nyanserna rättas till efter hand. Molnspeglingarna i vattnet laseras med röda och bruna toner

8. Fortsatta ytskikt i olja - Evas hår har smält in i bakgrunden för mycket, så jag målar dit en ny grå grund för att få upp nyansskillnaderna i håret. Fortsatt arbete med speglingar i vatten och näckrosor. Min fot är inte lika snygg som Evas så jag målar dit en sko för att dölja mina spretiga, magra tår.

web page counter

9. Färdig målning - Med laseringar värmde jag upp både himmelens moln och vattenspeglingarna med mer röda lasyrer. Vassen utmed åkanten fick lite mer struktur. Champagnekylaren garnerades med sina målade bårder. Och så här hänger den på väggen.